Strijd tegen foute reclame voor gezondheidsproducten
behandelwijzen - 28 december 2008Marie Prins, lid van de Vereniging tegen de Kwakzalverij, kreeg op de jaarvergadering van 2006 de Gebroeders Bruinsma Erepenning uitgereikt. Zij strijdt, in de traditie van de actieve VtdK-leden van 125 jaar geleden, geheel zelfstandig tegen kwakzalversmiddelen, door zich over onterechte reclame te beklagen bij de Reclame Code Commissie (RCC). In het jaar 2008 op leverde dit 16 veroordelingen door de RCC op.
Lees meerKwakzalf Artrosilium
behandelwijzen - 03 december 2008De verkopers van een onbewezen wondergel met ‘organisch silicium’ trekken zich niets van de regels aan, en niemand die ze wat doet.
Lees meerFolinezuur bij trisomie-21: nutteloos
behandelwijzen - 17 november 2008Een recent onderzoek toont voor de zoveelste keer aan dat supplementen nutteloos zijn.
Lees meerMet echinacea 58 procent minder verkouden?
behandelwijzen - 22 oktober 2008Echinacea zou de kans op verkoudheid met wel 58 procent reduceren, als we advertenties geloven. Eigenlijk is dat misleiding, want dat getal slaat niet op kansen maar op wedverhoudingen. De beste onderzoeken spreken bovendien tegen dat echinacea noemenswaardig helpt.
Lees meerGlucosamine bij artrose is nutteloos
behandelwijzen - 18 oktober 2008Het was eigenlijk allang bewezen dat glucosamine niet werkt tegen artrose. Maar de glucosamine-gelovigen en producenten van glucosaminepreparaten, die zagen dat de patiënten na een half jaar slikken vrijwel niets waren verbeterd, kwamen met een oplossing: langer behandelen. Een groep patiënten werd nog eens anderhalf jaar behandeld, met voorspelbaar resultaat: geen werking. De onderzoekers beginnen nu met koffiedikkijken, want ‘nee’ willen ze niet horen.
Lees meerWonderfruit mangistan of mangosteen
behandelwijzen - 29 augustus 2008Mangistan of mangosteen is de nieuwste rage. De vrucht en zijn schil zouden zo vol met gezonde stoffen zitten dat er champagneprijzen betaald worden voor drankjes op basis van mangistan. De claims lijken ontsproten te zijn aan de fantasie van de verkopers.
Lees meer