Reclame Code Commissie laakt echinacea-reclame
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) werd geklaagd over een recente reclame voor echinacea van Biohorma. De RCC erkende de klacht. De reclame is misleidend.
op deze site: Encyclopedie: Echinacea
Hoewel voor de RCC de details van de rekenpartij niet belangrijk waren, moet een saillant detail niet onvermeld blijven: zowel in het verweer als in de dupliek bleek Biohorma niet te snappen wat het verschillen zijn tussen kans en wedverhouding (odds) en odds ratio.
De adverteerder is in beroep gegaan en voerde aan dat de uitspraak niet deugde omdat de uiting niet voor een specifiek product was van adverteerder. Het College van Beroep erkende dit bezwaar. Adverteerder had echter ook bij het beroep bij herhaling laten merken het verschil tussen ‘odds’ en kans niet te begrijpen. Het College verwees de klacht dus terug naar de Commissie, met de opdracht beter op dit aspect te letten.
Nieuwsbrief
De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.
Gerelateerde artikelen
VU benoemt chiropractor tot hoogleraar, vereniging is boos
artikelen - 20 november 2024Chiropractor Sidney Rubinstein is benoemd tot hoogleraar aan de VU op een leerstoel die wordt gefinancierd door de chiropractorenvereniging NCA. Waar is de wetenschap gebleven, vraagt de vereniging zich af in een brief aan de VU.
Lees meerTranscranial Pulse Stimulation (TPS) heelt geen Alzheimer
artikelen - 20 november 2024Geluidspulsen geven op de hersenpan zouden de achteruitgang bij patiënten met long covid en met verminderd geheugen remmen; placebo, oordeelt Alzheimer Nederland.
Lees meerAmerikaanse beeldschermenkamer EESystem is flauwekul
artikelen - 05 november 2024Lichtkamer EESystem, overgewaaid uit de VS, zou kanker genezen, beweert acteur Christophe Haddad. Het is kwakzalverij.
Lees meer