Reclame Code Commissie laakt echinacea-reclame
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) werd geklaagd over een recente reclame voor echinacea van Biohorma. De RCC erkende de klacht. De reclame is misleidend.
op deze site: Encyclopedie: Echinacea
Hoewel voor de RCC de details van de rekenpartij niet belangrijk waren, moet een saillant detail niet onvermeld blijven: zowel in het verweer als in de dupliek bleek Biohorma niet te snappen wat het verschillen zijn tussen kans en wedverhouding (odds) en odds ratio.
De adverteerder is in beroep gegaan en voerde aan dat de uitspraak niet deugde omdat de uiting niet voor een specifiek product was van adverteerder. Het College van Beroep erkende dit bezwaar. Adverteerder had echter ook bij het beroep bij herhaling laten merken het verschil tussen ‘odds’ en kans niet te begrijpen. Het College verwees de klacht dus terug naar de Commissie, met de opdracht beter op dit aspect te letten.
Nieuwsbrief
De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.
Gerelateerde artikelen
In bijna alle TikTok-video’s over gewichtsverlies zitten ongefundeerde claims
artikelen - 26 januari 2025Buitenlandrubriek met o.a.: In bijna alle TikTok-video’s over gewichtsverlies zitten ongefundeerde claims / Wellness-influencers hebben baat bij verspreiden misinformatie Covid-19-vaccins.
Lees meerKwakacademie AIM haalt biofotonenkoning Roel van Wijk in huis
artikelen - 19 januari 2025In biofotonen moet je geloven, er is geen wetenschappelijk bewijs dat ze bestaan. Desalniettemin geeft de Academy for Integrative Medicine (AIM) er nascholing in.
Lees meerCor Kok’s zuurstoftherapie voor long covid onbewezen
artikelen - 25 december 2024Verpleegkundige Cor Kok van Finesse Medical Center in Woerden behandelt artrose, incontinentie en sinds kort long covid, met een ‘hoogte’-behandeling; alle niet bewezen.
Lees meer