Reclame Code Commissie laakt echinacea-reclame
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) werd geklaagd over een recente reclame voor echinacea van Biohorma. De RCC erkende de klacht. De reclame is misleidend.

op deze site: Encyclopedie: Echinacea
Hoewel voor de RCC de details van de rekenpartij niet belangrijk waren, moet een saillant detail niet onvermeld blijven: zowel in het verweer als in de dupliek bleek Biohorma niet te snappen wat het verschillen zijn tussen kans en wedverhouding (odds) en odds ratio.
De adverteerder is in beroep gegaan en voerde aan dat de uitspraak niet deugde omdat de uiting niet voor een specifiek product was van adverteerder. Het College van Beroep erkende dit bezwaar. Adverteerder had echter ook bij het beroep bij herhaling laten merken het verschil tussen ‘odds’ en kans niet te begrijpen. Het College verwees de klacht dus terug naar de Commissie, met de opdracht beter op dit aspect te letten.
Nieuwsbrief
De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.
Gerelateerde artikelen
VU weigert VtdK-vragen te beantwoorden over chiropractieleerstoel
artikelen - 28 maart 2025Wie zaten er in de commissie die chiropractor Rubinstein heeft benoemd tot hoogleraar op een leerstoel die voor de helft wordt gefinancierd door een kwakzalver-organisatie? De VU wil er niet transparant over zijn.
Lees meerInvloedrijke verspreider van desinformatie krijgt info van ‘geest’
artikelen - 25 maart 2025Buitenlandrubriek met o.a.: Invloedrijke verspreider van desinformatie krijgt info van ‘geest’ / Bijna helft Amerikaanse Lyme-klinieken bieden chiropractor aan.
Lees meerNieuwe pandemie in de maak?
artikelen - 23 maart 2025Amerikaanse gezondheidsminister Robert Kennedy propageert zelf bedachte riskante en ongefundeerde aanpak vogelgriep.
Lees meer