Reclame Code Commissie laakt echinacea-reclame
Bij de Reclame Code Commissie (RCC) werd geklaagd over een recente reclame voor echinacea van Biohorma. De RCC erkende de klacht. De reclame is misleidend.

op deze site: Encyclopedie: Echinacea
Hoewel voor de RCC de details van de rekenpartij niet belangrijk waren, moet een saillant detail niet onvermeld blijven: zowel in het verweer als in de dupliek bleek Biohorma niet te snappen wat het verschillen zijn tussen kans en wedverhouding (odds) en odds ratio.
De adverteerder is in beroep gegaan en voerde aan dat de uitspraak niet deugde omdat de uiting niet voor een specifiek product was van adverteerder. Het College van Beroep erkende dit bezwaar. Adverteerder had echter ook bij het beroep bij herhaling laten merken het verschil tussen ‘odds’ en kans niet te begrijpen. Het College verwees de klacht dus terug naar de Commissie, met de opdracht beter op dit aspect te letten.
Nieuwsbrief
De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.
Gerelateerde artikelen
Tuchtcollege veroordeelt holistisch dierenarts Stefan Veenstra
artikelen - 04 maart 2025Dierenarts Stefan Veenstra, eigenaar van het Integratief Diergeneeskundig Centrum in Amsterdam, kreeg van het tuchtcollege een voorwaardelijke schorsing van een jaar opgelegd. Geleerd heeft hij er niet van.
Lees meerGebedsgenezer Andrew Ebenezar op nep-genezingspad in Ede
artikelen - 03 maart 2025Nepgenezers en duiveluitdrijvers liegen zich een slag in de rondte: Tom de Wal van Frontrunners en Andrew Ebenezar Kathiresu misbruiken geloof en bijbel.
Lees meerExperts in Radar-uitzending: ‘Ozontherapie onbewezen, gebakken lucht.’
artikelen - 26 februari 2025De redactie van consumentenprogramma Radar ging met een verborgen camera op bezoek bij vier klinieken waar ozontherapie wordt gebruikt en hoorde daar vooral wartaal.
Lees meer