Ongepaste reclame in een groot perifeer opleidingsziekenhuis
Onderstaande foto’s laten een reclamezuil zien in het Meander Medisch Centrum in Amersfoort. Wij schreven hierover een brief aan de Raad van Bestuur van het ziekenhuis met de volgende inhoud: “Via een van onze leden kregen wij een melding dat er op een reclamezuil in de hal van uw ziekenhuis in Amersfoort al langere […]
Onderstaande foto’s laten een reclamezuil zien in het Meander Medisch Centrum in Amersfoort.
Wij schreven hierover een brief aan de Raad van Bestuur van het ziekenhuis met de volgende inhoud:
“Via een van onze leden kregen wij een melding dat er op een reclamezuil in de hal van uw ziekenhuis in Amersfoort al langere tijd een opvallende reclame prijkt van het bedrijf Bouvardiia dat handelt in Natuurgeneeswijzen. In de advertentie wordt reclame gemaakt voor het Natuurgeneeskundig Centrum in Putten dat blijkt gedreven te wordt door ing. Hans Hoogeveen, bio-energetisch therapeut. Een bezoek aan de website van Bouvardiia bevestigt al snel dat het hier gaat om onvervalste kwakzalverij. Het lijkt ons duidelijk te ver gaan als in een groot perifeer opleidingsziekenhuis reclame wordt gemaakt voor alternatieve behandelwijzen, zoals ontgiften met homeopathie, behandeling met colloïdaal zilver, bio-energetische geneeskunde, APS therapie om er maar enkele te noemen. Wij willen op onze website deze ongepaste reclame in uw ziekenhuis graag melden, maar doen dat niet zonder u tevoren hierover te informeren. Wij hebben de stille hoop dat deze reclame u tot nu toe ontgaan is en dat u onmiddellijk de gepaste maatregelen zult nemen.”
Wij kregen hierop een reactie van Mr. Hurkens, manager Communicatie. Hij schreef ons dat de reclame al drie jaar op de zuil staat. En verder: “De kwalificatie dat dit bedrijf zich met kwakzalverij bezighoudt laten wij voor uw rekening”. Wij nemen aan dat hij deze opmerking maakt namens de Raad van Bestuur van het ziekenhuis en concluderen hieruit dat het bestuur niet afwijzend staat tegen de geadverteerde vormen van kwakzalverij. De daaropvolgende passage in zijn brief is in dit licht enigszins raadselachtig, want hij meldt ons ook dat het contract voor de reclame pas afloopt in 2008 en er geen mogelijkheid is voor tussentijdse beëindiging. Zou het bestuur dan toch vinden dat het zich vergist heeft en zijn handen daarom nu maar in onschuld wassen?
Nieuwsbrief
De Digitale Nieuwsbrief van de VtdK houdt u regelmatig op de hoogte van nieuwe artikelen op deze site.
Gerelateerde artikelen
Sociale media moeten inzicht geven in screening op reclame van alternatieven
artikelen - 25 maart 2023Buitenlandrubriek met o.a.: Sociale media moeten inzicht geven in screening op reclame alternatieven / President Mexico deelt foto van wat volgens hem een ‘elf’ is.
Lees meerReclame Code Commissie: homeopathie is onbewezen
artikelen - 04 augustus 2020De Koninklijke Vereniging Homeopathie Nederland mag in reclames niet meer beweren dat wetenschappelijk is bewezen dat homeopathie werkt.
Lees meerIndia adviseert homeopathische middelen tegen corona-virus
artikelen - 26 februari 2020Buitenlandrubriek met o.a.: Indiase overheid adviseert homeopathische middelen tegen corona-virus.
Lees meer