Door: de Webredactie | Geplaatst: 05 maart 2002

Actieblad tegen de Kwakzalverij januari 2002

Korte samenvattingen van de artikelen verschenen in het AtdK 113.1

De inspecteur ontwaakt
C.P. van der Smagt
(p.1-2)

Vervuiling of verrijking?
Alternatieve en complementaire behandelwijzen in het medisch en verpleegkundig onderwijs
C.N.M. Renckens
Inleiding tot het symposiumprogramma
Voor het algemene programma zie: SYMPOSIUM 2001
(p.2)


De kwantitatieve ontwikkeling van de alternatieve geneeskunde in ons land sinds 1975
C.N.M. Renckens
(p.2-4)

Alternatieve behandelmethoden in de medische studie?
Rob Koene
(p.4-6)

De plaats van alternatieve geneeswijzen in de Nederlandse Huisartsopleiding
J.W. van Ree
(p.6-8)

De plaats van alternatieve geneeswijzen in de verpleegkundige opleiding
R.J. de Haan
(p.8-9)

Nascholing huisartsen
C.N.M. Renckens
(p.9-10)

Lege schappen, volle cellen?
C.N.M. Renckens
(p.10) 

Uit de anti-kwak librije
C.N.M. Renckens
Bespreking van
The Health Robbers
The Flight from Science and Reason
Lying for fun and profit
Science meets alternative medicine
Snake oil and other preoccupations
(p.11)

Etenschap
Marie P. Prins
(p.12)

Wetenschap is soms gehaat, soms geliefd en vaak onbegrepen
Imago en publieke perceptie van de medische en andere natuurwetenschappen
C.N.M. Renckens
Combinatie-recensie van Science in Public en Higher Superstition.
(p. 12-14)

De triomf van de wetenschap
Bas Heijne
(p.15-16)

Biohorma en het nationaal reumafonds
Marie P. Prins
(p.16)

de Webredactie

Gerelateerde artikelen

artikelen - 29 mei 2019

Homeopathie verliest aan populariteit: homeopathische middelen verdwijnen uit de schappen en beroepsverenigingen kampen met minder leden.

artikelen - 25 december 2012

De Reclame Code Commissie (RCC) vindt dat hoofdredactrice Fanny Glazenburg van het natuurblad Roots Magazine – het vroegere Grasduinen – in haar vaste rubriek Het Kruidje geen reclame meer mag maken voor kruidenproducten van A. Vogel.

artikelen - 27 december 2009

Op 29 juli 2009 oordeelde de Reclame Code Commissie uiteindelijk definitief dat een reclame voor Echinaforce van Biohorma misleidend was. Biohorma bleef maar volhouden dat ‘odds’ hetzelfde was als ‘kans’.